Лайфхаки для вчителя літератури

Пам’ятка

«Як готуватися до усного виступу»
 І. Подумайте, з якою метою ви будете говорити. Визначте тему, основну думку, тон вашого тупу (урочистий, спокійний, обурений, критичний...).
2. Підберіть потрібний матеріал.3. Вирішіть, який тип мовлення переважатиме у вашому виступі (роздум, опис, розповідь...).4. Визначте можливий стиль вашого виступу (розмовний, публіцистичний, науковий...).5. Складіть план виступу.6. Зробіть пробний виступ перед дзеркалом, слідкуючи за тоном, логічним наголосом, темпом мовлення, гучністю голосу, жестами, мімікою.7. Попросіть кого-небудь із ваших друзів послухати вас, врахуйте зауваження.8. Використайте магнітофон: прослуховування запису допоможе вам вдосконалити виступ.


Пам’ятка

«Як аналізувати поетичний твір»
1.   Короткі відомості про автора.
2.   Історія створення.
3.   Жанр лірики.
4.   Провідний мотив.
5.   Що виражає поет і за допомогою яких художніх засобів?
6.   Рима, спосіб римування, віршований розмір, вид строфи.
7.   Тема та ідея.8. Чим твір близький кожному?


Пам’ятка

«Як написати оповідання»
1. Сформулюйте тему й основну думку вашого оповідання, придумайте заголовок.2. Відберіть потрібний матеріал із ваших спогадів або з інших джерел.3. Повторіть схему композиції оповідання.4. Конкретизуючи схему композиції оповідання складіть план.    Вкажіть у ньому вступ, зав'язку, кульмінацію і розв'язку.5.   Зверніть увагу на пропорційність частин оповідання. Пам'ятайте, що найдокладніше в оповіданні має бути описана головна подія.
6.   Намагайтеся використати в оповіданні діалог (або окремі репліки), елементи опису (можливо, роздум), причому так, щоб вони допомагали повніше уявити хід подій і характери людей, про яких ви розповідаєте.
7.   Напишіть чернетку оповідання. Після перевірки й виправлень перепишіть начисто.
Схема

«Етапи композиції художнього твору»
Композиція — це побудова твору. В основі твору лежить подія (випадок, епізод). Тому в композиції твору розрізняють частини, пов'язані з розвитком цієї події: зав'язку, кульмінацію, розв'язку.
Зав'язка — це момент, з якого починається подія і від якого залежить її розвиток.
Кульмінація — момент найвищого напруження у розвитку події.
Розв'язка — результат розвитку події, її заключний момент.
У творі може бути вступ (експозиція або пролог), у якому автор пояснює, де, коли і з ким сталося те, про що він вирішив розповісти, і заключна частина(епілог), в якій розповідається про те, як склалися долі героїв твору після розв'язки.

Пам’ятка

«Як скласти план тексту»
1. Прочитайте текст, з'ясуйте значення незрозумілих слів.2. Визначте тему й основну думку.3. Поділіть текст на смислові частини, дайте їм заголовки.4. Напишіть чернетку плану. Порівняйте його з текстом. Простежте,    чи все головне знайшло відображення у плані, чи зв'язані пункти плану за змістом, чи відображають вони тему й основну думку тексту.5. Перевірте, чи можна за цим планом переказати текст.6. Акуратно перепишіть удосконалений варіант плану


Пам’ятка

«Як готуватися до вибіркового переказу тексту»
1. Прочитайте текст, з'ясуйте значення незрозумілих слів.2. Вдумайтесь у тему вибіркового переказу.3. Уважно перечитайте текст, виберіть те, що стосується теми, зробіть необхідні виписки й закладки у книжці.4. Визначте основну думку переказу.5. Подумайте, який тип мовлення (роздум, опис,розповідь) буде основним у вашому переказі.6. Визначте, який стиль (художній, публіцистичний, науковий...) ви оберете.7. Складіть план. Врахуйте, що послідовність викладу в основному тексті й у вибірковому переказі може бути різною.8. Продумайте, як краще зв'язати змістові частини вибіркового переказу, які слова, звороти можна для цього використати.9. Напишіть чернетку вибіркового переказу, після перевірки перепишіть його.

Пам'ятка

«Як працювати над розповіддю за картиною»
1. Знайдіть відомості про художника, який створив цю картину.
2. Зверніть увагу на назву картини. Дуже часто вона свідчить про задум художника, про те, заради чого картину написано.3. Вдумайтесь у зміст картини.4. Спробуйте уявити, що було до моменту, зображеного художником, і що буде після цього.5. Подумайте, кого, у чому і як ви переконуватимете своєю    розповіддю.6. Сформулюйте тему й основну думку розповіді. Дайте заголовок (назва картини і ваш заголовок можуть бути різними).7. Продумайте композицію розповіді. Врахуйте, що кульмінації повинен відповідати момент, зображений на картині, адже він основний. Складіть план.8. Зверніть увагу на пропорційність частин розповіді.    Пам'ятайте, головне в ній — зміст картини.

Пам’ятка

«Як підготуватись до виразного читання тексту»
1. Уважно перечитайте текст. Уявіть собі те, про що в ньому йдеться.2. Визначте тему, основну думку, тон висловлювання.3. Подумайте, з якою метою ви читатимете цей текст, у чому будете переконувати своїх слухачів.4. Підкресліть найважливіші за змістом слова (тобто логічно наголошені).5. Визначте, де потрібно робити паузи.6. Продумайте, як ви можете використати інші засоби виразності усного мовлення: темп мови, гучність голосу тощо.


Пам'ятка

«Як підготуватися до написання відгуку»
Відгук – критична оцінка художнього твору. Він передбачає висловлення враження про книгу, літературних героїв, зображених подій, своєїдумки про те, як ставиться до героїв автор.
1.   Виберіть форму вашого відгуку:
а)   лист до товариша;
б)   до автора твору;
в)   лист у видавництво;
г)    стаття в стінгазету;
д)   інші форми.
2.   Подбайте, щоб у заголовку відгуку було виражено основну думку.
3.   У письмовій роботі висвітліть такі питання:
а)   тема і основна думка твору;
б)   де і коли відбуваються зображувані події?
в)   які епізоди викликали у вас найсильніші враження?
г)    хто з героїв вам особливо сподобався і чому?
д)   чим збагатив вас твір? Над якими питаннями змусив замислитися?
4.    Робота над чернеткою


Пам'ятка

«Як працювати над чернеткою»
1.        Читаючи написане вами на чернетці, слідкуйте, чи розкрито тему й основну думку, чи все викладено послідовно, згідно з планом. Під час читання робіть позначки на полях, після чого внесіть необхідні виправлення.
2.        Прочитайте доопрацьований варіант уголос і прислухайтесь, чи немає недоробок. Усуньте їх.
3.        Перевірте, чи немає орфографічних і синтаксичних помилок. Виправте їх.
Пам'ятка

«Як підготуватися до переказу твору або його уривка»
Насамперед чітко визначте своє ставлення до героя,про якого ви писатимете у творі. Уважно прочитайте твір.
1. Поділіть його на завершені за змістом частини.2. Підготуйтеся до переказу окремих частин:·      зверніть увагу на незрозумілі слова, словосполучення; з'ясуйте їхній зміст, намагайтеся використовувати під час переказу;
·       запам'ятайте, про що йдеться на початку, всередині та наприкінці кожної частини.
3. Переказуючи зміст певної частини, користуйтеся запитаннями-порадами:·      про що пише автор (докладний зміст частини);
·      як він це робить (художні засоби, які використовує письменник).
4. Якщо вам запропоновано вибірковий переказ, із усіх визначених частин слід дібрати лише ті, які відповідають меті поставлених перед вами завдань, і докладно їх переказати.5. Працюючи над стислим переказом, визначте головну думку прочитаного і, уникаючи зайвої деталізації, перекажіть основні події твору.


Пам'ятка

«Як писати твір компаративного характеру»
1. Розпочинаючи роботу над твором, грунтовно продумайте його тему.2. Визначте головну ідею твору.3. Складіть план, доберіть епіграф, що відповідатиме темі твору та розкриватиме його головну думку.4. Визначте, що об'єднує та відрізняє твори, які ви аналізуєте.5. Продумайте, який цитатний матеріал з обох творів використаєте для аргументації своєї думки.6. Порівнюючи твори, дбайте про композиційні засоби викладу думок, а саме: 
1) інтригуючий початок;
2)послідовне розгортання тези;
3) хід роздумів у формі "запитання-відповідь";
4) контрастне зіставлення аргументів;
5) експресивний висновок.
7. Викладаючи у творі власні думки, пам'ятайте, що вони мають бути пов'язані з його темою та головною ідеєю.
8. Звертайте увагу на співмірність частин твору.9. Стежте за тим, щоб думки розкривалися послідовно, аби кожне попереднє речення було логічно пов'язане з наступним.10. Формулюючи речення, намагайтеся, щоб ваша думка була висловлена точно, просто, ясно, образно, не була двозначною. Запорукою успіху під час написання творчих робіт різних видів е глибоке осмислення теми твору. Їх можна розподілити таким чином:— тема-поняття (вона не містить прямих рекомендацій щодо ідеї твору. Учень має самостійно з'ясувати проблему, що криється у формулюванні теми творчої роботи, та розв'язати її. Наприклад, тема-поняття "Образ Грегора Замзи в оповіданні Франца Кафки "Перевтілення" не дає якихось "підказок" щодо розв'язання проблеми, яку має розкрити учень під час написання цієї творчої роботи);— тема-запитання (вона теж не розкриває ідею творчої роботи, але вказує на шлях розв'язання проблеми, порушеної у творі. Так, відповідаючи на такі теми-запитання, як "Страждалець за людство чи невдалий Наполеон?" за романом Федора Достоєвського "Злочин і кара" чи "Хто, ви —Дон Кіхот Ламанчський?" за романом Мігеля Сервантеса, школярі самостійно мають визначити свою позицію, висловити та розкрити ідею творчої роботи);— тема-твердження (прямо вказує на ідею твору, наприклад, тема за романом Альбера Камю "Чума", висловлена цитатою з тексту "Єдине, що для мене цінне, — це померти чи жити тим, що любиш").

Пам’ятка

майбутньому казкареві
1. Користуючись планом казки, вибери епізод творчого переказу.
2.   Придумай героя, від імені якого ти вестимеш оповідь.
3.   Склади «Анкету свого казкового героя»
«Анкета мого казкового героя»1)   Ім'я.
2)   Зовнішність.
3) Вдача(веселий, сумний, привітний, злий, чемний, забудькуватий, говіркий, дотепний, вигадник...)
4)   Кого з героїв казки він любить, кого – ні?
5)   Його улюбленне заняття.
6)   Мова героя.
4.   Напиши творчий переказ на чернетці.
5.   Не розчаровуйся, коли щось не вийде, - ніщо не завадить спробувати ще раз.
6.   Ти не казкар, ти лише вчишся, але старанність допомагає творити чудеса. Успіху тобі!


      Схема

«План-характеристика літературного героя»
1.   Дані про героя (з якої книги, головний чи другорядний, центральний чи епізодичний).
2.   Портрет героя (якщо змінюється, то як).
3.   Вчинки героя. Як вони розкривають його внутрішній світ?
4.   Мова героя.
5.   Ставлення до героя іншіх персонажів твору. Чим воно зумовлено?
6.   Додаткові художні відомості (деталі, описи, які характеризують внутрішній світ героя, зміни, які з ним відбуваються)
7.   Як ставиться до свого героя автор?
8.   Ваше ставлення до героя.


Пам’ятка

«Як підготувати реферат»
1. Актуальність теми (проблеми), що висвітлюється.2. Короткий огляд (назва, автор, головні ідеї) робіт, присвячених темі (проблемі) реферату.3. Докладний опис основних підходів, висвітлених у пер-шоджерелах.4. Порівняння (виявлення відмінних та спільних рис) поглядів, розкритих у рефераті.5. Формування власного ставлення до висловлених у пер-шоджерелах думок, мотивування такого ставлення.1.   Загальні висновки щодо теми (проблеми) реферату.


Пам’ятка

«Як підготуватись до твору-роздуму про героя»
1. Продумайте, що вас хвилює, цікавить, з чим ви не погоджуєтеся.2. Простежте за текстом, як письменник розкриває характер героя, його вчинки. Зверніть увагу на художні деталі, які допомагають вам зробити висновок щодо ставлення автора до героя. Поміркуйте, чи погоджуєтеся ви з думкою автора.3. Зробіть необхідні добірки з тексту, які допоможуть вам написати твір.4. Відповідно до структури твору — вступу, основної частини, що складається з тез та доказів, висновку — доберіть додатковий матеріал (епіграф, цитати, факти), який стане в пригоді під час написання твору.5. Спочатку напишіть твір на чернетці.6. Працюючи над вступною частиною твору, пам'ятайте, що мета його — підвести до розуміння вашої головної думки.7. В основній частині твору викладайте свої думки та обов'язково аргументуйте їх. Намагайтеся уникати простого переказу епізодів твору. Пам'ятайте, що докази можуть бути як прямі, так і від протилежного. Використовуйте тільки ті слова, значення яких ви знаєте. Уникайте повторення одних і тих самих слів.8. У завершальній частині твору зробіть емоційний обгрунтований висновок щодо вашого ставлення до героя, про якого пишете.9. Прочитайте написане, перевірте зміст, послідовність викладу, грамотність, використання розділових знаків.10. Перепишіть роботу начисто.11. Перевірте написане, пильнуючи описки і пропуски літер.


Схема

«Складові елементи листа до автора»
Лист – це передача на письмі особистих вражень і думок.
1.   Звертання до адресата. Вітання.
2.   Вступ. Засвідчити обізнанність із життям і творчістю поета(письменника)
3.   Основна частина: висловлення власних вражень і думок про твір з підтвердженням цитатами з нього. Представлення своїх літературних проб, що були написані як відповідь на твір автора.
4.   Закінчення. Побажання і запитання до автора.
5.   Підпис. Дата. Місце написання


Критерії оцінки учнівських листів
1.   Наявність усіх структурних елементів тексту (звертання, розповідь, побажання, підпис).
2.   Переконливість і емоційність мовлення.
3.   Доречність, доказовість цитат.
4.   Особисті відкриття, новаторство.
5.   Доброзичливість, відкритість та повага до співбесідника.
6.   Емоційність та оптимізм.


Пам’ятка

«Як вивчити напам’ять ліричний твір»
1. Прочитати уважно "про себе" увесь вірш.2. Спробувати переказати його загальний зміст.3. Позначити у тексті паузи, поставити логічний наголос.4. Визначити кількість строф і рядків.5. Знайти ключові слова кожної строфи.6. Прочитати виразно вірш "уголос", враховуючи всі розділові         знаки.7. Спробувати переказати зміст вірша в логічній послідовності,       пригадуючи ключові слова.8. Використовуючи асоціації, усно провести словесно-образне малювання.9. Прочитати виразно уголос увесь текст.10. Спробувати продекламувати його.


Правила дискусії
    1. Готуйся до обговорення проблеми заздалегідь.
2. Продумай свою точку зору і знайди аргументи до неї.3. Не бійся висловлювати свою думку, але і не нав'язуй її іншим.4. Умій вислухати та зрозуміти співрозмовника.5. Подумай над тим, що об'єднує ваші точки зору і чому вони відрізняються. Чи можете ви дійти спільної думки?6. Вільно та невимушене висловлюй свою думку, але при цьому поважай точку зору іншого.7. До всього намагайся дійти сам.8. Не приймай нічого на віру.9. До остаточного висновку приходь тільки після пошуку.10. Не сумуй, якщо ви не дійшли спільної думки. Пам'ятай, що кожна людина — індивідуальність і має право на власну точку зору.

Мультимедійний супровід до виховної години “День української писемності і мови”.

Сценарій спектакля "Ляльковий дім"

Сайт Методична палітраБлог Валентина Басіста

Творча майстерня Галини Дорох 

Филология (Запорожская обл)

Словограй

Електронні тести 8 клас  https://disted.edu.vn.ua/courses/work/1072

Ідея Олени Шибкової (Чек-лист від Olena Shibkova-щоденні 5).
Нет описания фото.
(Робота Зоя Гаркуша)
Шаблон Анкета героя ФБ


(Робота Адріана Химинець) На данном изображении может находиться: текст На данном изображении может находиться: текст

(Робота Olena Zaliznitska )
Нет описания фото.


(Робота Зоя Гаркуша)
Роман.Шаблон ФБ







Покликання на сайти, де можна завантажити книги, скопіювати :
http://chtyvo.org.ua/ (мені подобається, бо можна завантажити електронні версії друкованих видань, словники і т .і.)
chytanka.com.ua (теж електронні версії паперових книг, тобто грамотний переклад, ілюстрації)
(журнал "Всесвіт", переклади творів зарубіжних авторів, статті, відгуки, рецензії)












Комментариев нет:

Отправить комментарий